Analiza wierszy, środki stylistyczne, liryka szkolna

Jak napisać dobrą analizę wiersza

Jak napisać dobrą prezentację maturalną?Przed rozpoczęciem pisania analizy wiersza, pamiętajmy o czterech głównych sprawach, na które musimy zwrócić uwagę:

1.Kto mówi w wierszu ( kto jest podmiotem lirycznym wiersza, osobą mówiącą w wierszu, "ja" lirycznym).

Staraj się unikać jednego z podstawowych błędów, polegającego na utożsamianiu autora wiersza z podmiotem lirycznym!
Znajdź w wierszu odpowiedzi na następujące pytania:

-Czy postać "ja" lirycznego jest widoczna, wyraźna w wierszu?
-Czy podmiot liryczny jest kobietą czy mężczyzną
-Czy osoba mówiąca w wierszu jest młoda czy starsza?
-W czyim imieniu wypowiada się podmiot liryczny?
-W jakiej sytuacji znajduje się osoba mówiąca w wierszu?
-Czy "ja" liryczne można utożsamić z autorem wiersza?

2.Do kogo zwraca się podmiot liryczny:

* Czy podmiot liryczny kieruje wypowiedź do konkretnego osoby?
* Czy adresatem wiersza jest grupa osób czy jednostka?
* Kim jest adresat wiersza (konkretnym człowiekiem, Bogiem, zwierzęciem, przedmiotem)?
* Czy "ja" liryczne zwraca się do osoby, której zadedykowano wiersz?
* Czy podmiot liryczny zwraca się do samego siebie?

3.O czym mówi podmiot liryczny

-Co jest podstawowym tematem wiersza?
-Czy miejsce, w jakim znajduje się podmiot liryczny ma istotne znaczenie?
-Czy czas w wierszu ma znaczenie (epoka)?
-Jakie znaczenie dla treści wiersza ma jego tytuł?
-Czy dedykacja może pomoc w interpretacji wiersza?
-W jakim celu powstał wiersz (żeby wzruszać, bawić..)?

4. W jaki sposób..

* Czy wiersz jest monologiem wewnętrznym?
* Do jakiego gatunku lirycznego należy utwór (hymn, sonet..)?
* W jakim stylu został napisany wiersz?
* Czy wiersz ma tytuł?
* Czy wiersz ma motto albo dedykację?
* Czy wiersz ma szczególny układ graficzny

Więcej…

 

"Z głową na karabinie" - analiza

Krzysztof Kamil Baczyński "Z głową na karabinie"
 
Tytuł sugeruje tematykę wojenną jednoznacznie, zresztą tego się można spodziewać po samym nazwisku autora. Baczyński żyjący w czasach IIej wojny światowej niemal w każdym swoim utworze ukazuje nam jej okrucieństwa, dramatyczny wpływ na młodego człowieka, ogrom nieszczęść, które dotykają w związku z walkami i przemocą zwykłych ludzi.

Ale przede wszystkim ukazuje nieustający strach, obawy o życie i przyszłość.

Więcej..

 
<< Początek < Poprzednia 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Następna > Ostatnie >>

JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL